Veldon


Flexchair (ruiter) trainingen


Belang van balanstraining en fitheid

Gezondheid en fitheid zijn nauw met elkaar verbonden. Wanneer je fit bent nemen gezondheidsrisico’s af en voel je je lekker in je vel. Fysieke fitheid is het vermogen om fysieke activiteit uit te voeren. Dit is afhankelijk van diverse factoren. Deze factoren kunnen per doelgroep verschillen. Bijvoorbeeld voor kinderen is een andere fysieke fitheid nodig dan voor ouderen en voor sporters weer een andere fitheid dan voor mensen met een zittend beroep.
Relevante factoren voor fysieke fitheid zijn bijvoorbeeld lichaamssamenstelling (o.a. Body Mass Index en tailleomvang), uithoudingsvermogen, balans, stabiliteit, spierkracht en flexibiliteit.

Kleine spieren

Een juiste houding is belangrijk om diverse klachten aan het bewegingsapparaat te voorkomen. Die juiste houding moet dynamisch inzetbaar zijn zodat je de hele dag door die houding vol kan houden, in rust en met activiteiten.
Je kunt dit niet verbeteren door alleen kracht en uithoudingsvermogen (grote spieren) te trainen, daarvoor is ook balans en stabiliteitstraining nodig. De kleine spieren zijn ondersteunend voor de grote spieren en spelen een grote rol als het gaat om het efficiënt werken van de grote spiergroepen. Het goed trainen van de kleine spieren is erg belangrijk. Hierdoor voorkom je overbelasting in de grote spieren waardoor de kans op blessures verminder of zelfs voorkomen kunnen worden.


Over de flexchair

De flexchair is een zadelkruk met twee verschillende 3D-beweegmechanismen waardoor de kruk in alle richtingen kan bewegen, als een soort verlengstuk van je wervelkolom. Door middel van een sensor op de kruk wordt diverse data verzameld en verwerkt waardoor jouw bewegingen zichtbaar worden op het beeldscherm.

Met de flexchair worden stabiliteit, houding en bewegingsproblemen in de regio van de lage rug en het bekken visueel inzichtelijk gemaakt. Je traint de kleinere en diepere buik- en rugspieren. Deze spieren verbruiken minder energie en zijn in staat 24u per dag actief te zijn. Hierdoor kan je op de juiste wijze kracht leveren met minder energie verbruik en meer souplesse.
Door het trainen van de diepere buik- en rugspieren verbeter je lichaamsbalans, coördinatie, stabiliteit en worden prestaties in sport en/of werk geoptimaliseerd. Dit is wat we noemen Core-stability.
Op de Flexchair train je dus simpel gezegd je flexibiliteit en beweeglijkheid van je romp.
Als de romp niet goed functioneert kan dit leiden tot blessures. Typische klachten kunnen dan zijn, rugklachten, chronische liesproblemen, hamstringblessures, knie en enkelproblemen.
De producten van Veldon, waar de flexchair onder valt, kunnen je dus goed helpen om van bovenstaande klachten af te komen! En de balans in beweging helpt je daarbij.


Ruiters, flexchair & het netwerk ruitertrainers

De flexchair wordt nu al een aantal jaar toegepast binnen de paardensport en laat tot nu toe goede resultaten zien. Het is vooral bekend geworden nadat Academy Bartels ermee naar buiten kwam dat het zo'n positief effect heeft op de houding van de ruiters, waardoor het paard veel beter kan gaan bewegen en ruiter en paard als team nog beter presteren.

Door je rompstabiliteit te verbeteren optimaliseer je je zit waardoor je hulpen nog beter doorkomen. Tijdens de trainingen werk je eraan om kleine subtiele hulpen te kunnen geven en wordt je bewust van je bewegingen te paard.


Meerdere fysio- en oefentherapeuten die werken met de flexchair, hebben zich gespecialiseerd in de doelgroep: Ruiters. Zij hebben met elkaar het "Netwerk flexchair ruitertrainers" opgericht. Zo is het voor ruiters overzichtelijker gemaakt waar je op het juiste adres bent met betrekking tot flexchair ruiter training, want alleen de professionals mogen bij dit netwerk! Helaas zijn er altijd trainers die zich ruitertrainer noemen maar het niet zijn...… De balans in beweging is ook aangesloten bij dit netwerk! Meer informatie vind je op:

De juiste training

Paardrijden is een sport waarin bepaalde spiergroepen beter ontwikkelen (door meer gebruik) dan andere spiergroepen. Om op lange termijn blessures hierdoor te voorkomen, is het trainen van je rompstabiliteit extreem belangrijk. Je belastbaarheid van je lichaam vergroot en je kan jezelf makkelijker corrigeren wanneer je paard opzij springt of struikelt. Romp stabiliteit, of wel: Core-stability, train je o.a. op de flexchair, maar het is ook belangrijk om je algehele conditie op peil te houden en ook de spiergroepen te trainen die te weinig gebruikt worden tijdens het rijden. De balans in beweging kan je tijdens dit gehele traject begeleiden, ook bij het stukje zonder paard. Niet alleen op de flexchair of tijdens een training op onze praktijk, maar we kunnen bijvoorbeeld een trainingsschema meegeven voor thuis of in de sportschool. Zo kan je de hele week door aan je eigen fitheid/balans en stabiliteit werken.


Ook hulp te paard

Het mooie aan trainen bij ons is dat we je naast de flexchair trainingen ook te paard verder kunnen helpen. De stap van het juist kunnen bewegen op de flexchair, naar het daadwerkelijk toepassen te paard kan voor sommige ruiters best groot zijn. Als gediplomeerd instructie met onze kennis van het menselijk lichaam kunnen we je stap voor stap aanleren hoe je het "geleerde" in de praktijk brengt. Dit kan op verschillende manieren. Dit kan zijn zitles aan de longe, zonder zadel. Hierdoor leer je door bepaalde gymnastiek oefeningen te paard losser en beter in balans te zitten en bepaalde spieren juist te trainen. Maar ook zitles en houdingscorrecties met zadel. Of gewoon toepassing tijdens je reguliere trainingen. Er zijn vele mogelijkheden en we kijken gewoon welke het beste bij jou past!